Hellige pligter til ens forældres del 1 Aaron Joseph Hackett | Gamle Testamente undervisning | 2019/12/29

Fred og gode budskaber er over dig, mine brødre og søstre, der følger og tror på det levende giver Guds ord! Måtte hans evige visdom åbne jeres hjerter og rydde jeres sind til at forstå følgende lære. Lad os se på det fjerde bud, der blev skrevet med Guds finger til profeten Moses på Sinai-bjerget. ”Ær din far og din mor, så dine dage kan være lange i det land, som Herren din Gud giver dig”Dette bud er meget vigtigt. Det viser os, at Gud selv har bestemt en naturlig orden til mennesket. Mennesket er skabt efter Guds billede og lighed og placeret i ethvert menneske denne ”uskrevne regel”, som vi alle ved er sand. Denne “regel” hjælper mennesket med, hvordan han bedst kan udføre livets rækkefølge ved at bruge sin naturlige fornuft omkring sig og hvordan han bedst implementeres for alle generationer, der følger ham.

Fra dette hellige bud ville Sirach, en ældste i Guds lov, vise os, hvordan vi bedst kan anvende dette i vores daglige liv. Lad os nedbryde hans forfattere, og jeg beder om, at Gud åbner jeres sjæle for at se, hvad han vil have, at du lærer i dag.

”Lyt til dig, din far, o børn; og handle i overensstemmelse hermed, så du kan blive holdt i sikkerhed. For Herren ærede faderen over børnene, og han bekræftede moderens ret over hendes sønner. Den, der ærer sin far, soner for synder, og den, der ærer hans mor, er som en, der lægger skat. Den, der ærer sin far, bliver glad for sine egne børn, og når han beder, vil han blive hørt. Den, der glorificerer sin far, vil have lang levetid, og den, der adlyder Herren, vil forfriske sin mor; han vil tjene sine forældre som sine mestre. ”

Sirach får først opmærksomheden blandt folk, især børnene i samfundet. Han forklarer dem, at når et barn handler i overensstemmelse med Guds lov, holdes de “sikre” fra denne verdens faldgruber. ”Faldgruberne” er fristelsen for verden, kød og djævel, menneskets forkerte måder på grund af den mørke menneskelige natur, som alle naturligvis har til at kæmpe inden for sig selv på grund af vores ”første synders” oprindelige synder, oprør af vores egne kroppe mod vores egne sjæle i det moralske, åndelige område. Den Almægtige Gud har beordret, at en far er leder af husstanden. Han er ansvarlig og ansvarlig for enhver handling, som hans familie udfører. Han deler det hellige ansvar med sin kone. De er begge over deres børn på opdragelse og opførsel, der vises dagligt. ”Den, der ærer sin Fader, soner for synder”. Denne del taler om de livssynder, som vi begår dagligt. Når vi gør det rigtigt over for vores forældre, bliver Gud, der ser alt, hensyntagen til det, og uanset hvilke små lovovertrædelser du begår, ”udslettes”. Ikke på grund af nogen fortjeneste, som vi måske eller måske ikke har tjent, men fordi Gud ønsker, at hans skabelse skal have en følelse af kærlighed og enhed med hinanden. Skatten, der opbevares, er de “mønter”, der måles på skalaen på din dommedag. Fordi vi lever og dør af vores valg, mine brødre og søstre, er der taget hensyn til enhver handling, vi tager eller undlader at tage. Du kan måske ikke tænke på at det er en vigtig del nu, men til sidst vil alt og alt blive brugt til vores frelse eller til vores fordømmelse. Når vi har vores egne børn, vil de se eksemplet, som du har vist dem sammen med dine forældre, at de vil gøre alt for at gøre dig lykkelig med dem. Da vi lever af positiv forstærkning, så ønsker vores børn det samme for os. Når vi beder til den Almægtige Gud, ved han, hvad der er skrevet i menneskets hjerter, og ved at kende mennesket ved Gud allerede, hvad vi har gjort eller undladt at gøre, vil han give den fordel, han eller ikke anses for nødvendig i dette daglige liv. Herren lytter til dem, der frygter ham og følger hans veje. Synderen ignorerer han og bliver kastet ud af hans syn. Langt liv er en gave fra Gud. Han bestemmer, hvem der lever længere, og hvis liv forkortes, baseret på hvordan man har levet i henhold til sjælens tilstand. Man kan naturligvis være sund, spise en god diæt og motion, men kan stadig bukke under for sygdom og død. Vi kan ikke kontrollere, hvornår vi skal dø, men vi har valget, evnen til at vælge, hvordan vi dikterer vores liv dagligt. Når vi følger Guds love, giver det vores mødre en lettelse. De ønsker naturligvis det bedste for deres børn. De ønsker, at deres sønner og døtre er glade, og at livet er opfyldelse for dem.

CCC 2197 (presse, 2016) siger, at ”Det fjerde bud åbner den anden tabel i decalogen. Det viser os rækkefølgen af ​​velgørenhed. Gud har ønsket, at vi efter ham skal ære vores forældre, som vi skylder livet, og som har overdraget os viden om Gud. Vi er forpligtet til at ære og respektere alle dem, som Gud til vores gode har tildelt sin autoritet. ” Kærlighed er vigtig, fordi det hjælper med at lære mennesker ikke at være egoistiske. Det er skrevet i vores samvittighed, at alt blev skabt af Gud, og i hans skabelse var det godt. Gud er nummer et og bør være nummer et i vores liv. Den sekundære del er vores forældre. Vi som børn er rygraden i samfundet. Vi vil bringe de nye love på plads; vi vil hjælpe med at opbygge meget større samfund og hjælpe med vores sociale udvikling. Vores forældre lærer os om menneskets love og Guds love. De er ansvarlige for at vise os, hvordan vi bedst kan leve livet. De holdes til den højeste konto om, hvorvidt vi blev rejst korrekt eller forkert. Hvis det ikke var for vores forældre at vælge at komme sammen biologisk, ville vi ikke komme til. Vi skylder vores forældre vores respekt, selvom de svigtede os som børn. Fordi alle har en menneskelig vilje, har vi igen den oprindelige plet af synd på grund af vores faldne menneskelige natur, vi begår fejl, og undertiden, hvis ikke de fleste, kommer vi ikke under vores børns forventninger til os.

CCC 1897 “Det menneskelige samfund kan hverken være velordnet eller velstående, medmindre det har nogle mennesker, der har investeret med legitim autoritet for at bevare dets institutioner og til at vie sig selv, så vidt det er nødvendigt for at arbejde og pleje alle til gode.” Familier er grundlaget for menneskelige samfund, og uden at vi vejledte vores børn, ville det føre til kaos! Dette gælder for verdensledere, politikere og dem, der styrer over os. Gud skabte mennesket til at leve i harmoni med hinanden og hjælpe hinanden. Vi er strukturerede at føde hinanden (intellektuel og undertiden bogstaveligt) for at skabe en delikat balance i vores verden. Nu betyder det ikke, at vi alle vil leve i en euforisk verden, men det betyder dog, at vi kan lære at klare os og vokse og lever i harmoni og fred med hinanden.

CCC 2208 ”Familien skal leve på en sådan måde, at dens medlemmer lærer at passe og tage ansvar for de unge, de gamle, de syge, de handicappede og de fattige. Der er mange familier, der til tider ikke er i stand til at yde denne hjælp. Det overlader sig derefter andre personer, andre familier og på en subsidiær måde samfundet til at sørge for deres behov: ”Religion, der er ren og ubesmittet foran Gud og Faderen, er denne: at besøge forældreløse og enker i deres lidelse og at holde sig uhæmmet fra verden. ” Lad mig deltage i mit eget personlige vidnesbyrd nu. Min rigtige far blev myrdet, da jeg var et år gammel. Min mor var gravid med min søster i denne periode, hvor det skete. Naturligvis kunne min ræsonnementsevne ikke forstå dette, fordi jeg endnu ikke har nået en forståelsesalder. Denne vold påvirker børnene og familien på en fysiologisk måde (et emne nede på vejen, som jeg vil udforske mere med dig). Det var vanskeligt at vokse op uden en far. Min mor giftede sig igen, da jeg var omkring fjorten år gammel, og min stedfar adopterede mig, og jeg tog på mig hans efternavn. Min mentale udvikling begyndte at ændre sig, og jeg justerede mig selv igen til at tilpasse mig til denne nye livsstil. Spol frem 20 år i fremtiden. Min adoptivfar blev meget syg og havde brug for nogen til at tage sig af ham. Min søster og mor gjorde det bedste, de kunne for at gøre hans sidste dage behagelige. Jeg var i stand til at se min far i hans sidste uge af livet. Jeg var i stand til at bede over ham og fortælle ham, at jeg elskede ham for alt, hvad han gjorde for mig. Jeg bad endda om hans tilgivelse i de tider, hvor jeg var “kort kommer” som søn. Vi må alle huske, at vi ikke kan kontrollere vores forældres liv. Vi kan ikke stoppe deres dårlige valg. Eksempler kan være at være voldelige, seksuelt misbrug, forladelse osv. Ingen på jorden har de perfekte forældre. Men hvad vi kan gøre, er at bede til Gud, at han helbreder sammenbrud. Han klemmer det ødelagte livsstykke, som alle mennesker har oplevet, men vigtigst af alt lærer vi af vores fejl og vores forældres, ældres fejltagelser at være en meget bedre person i samfundet. Når vi virkelig elsker nogen, “Vi vil gøre det godt for den anden”, som St. Thomas Aquinas siger. Vi ønsker intet andet end det bedste for en person. Vi arbejder mod en “ordnet” kærlighed, der er naturlig og kærlig. Dette kræver mange års bøn og bedømmelse, men når Gud viser en sjæl, hvordan man virkelig elsker det, er det en bemærkelsesværdig ting, som kun du ønsker det, det blev gentaget.

Lad os afslutte med denne bøn. Almægtig og evigt levende Gud, vi takker dig for det hellige ord, som din åbenbarede for Moses, din profet og denne lære fra den ældste Sirach. Må du fortsætte med at guide os med Helligåndens kærlighed. Må vi også følge eksemplet med Jesus din Søn, som levede og døde til frelse for hele menneskeheden. Må du leve Gud vise os ægte kærlighed og ægte glæde over for vores forældre. Til dette beder jeg dig himmelske Gud, Amen.

 

Vær velsignet mine brødre og søstre,

Aaron J Hackett

 

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: