Meditation 02/10/2019

Dagens evangeliets læsning begynder, når Jesus er i Gennesarets Sø .   En masse folk har samlet sig for at høre ham tale. Du bemærker, at overalt Vores mester går, folk søger altid efter ham. Dette viser os, hvordan vi i vores indre væsen længes efter Gud. Vi har denne store åbning i vores hjerte. Vi forsøger at udfylde det med tomme ting, der giver tomme løfter. Gud skabte os for at have et særligt forhold til ham. Gud viser os det her, da Jesus nærmede sig Simons båd. Jesus fortæller Simon at trække lidt ud fra kysten og han taler til mængden. Efter at Jesus forkynder, fortæller han Simon at “lægge ud i dybden og lade dine net komme til en fangst .” Når Gud opfordrer os til at gøre en mission, er han meget direkte med os. Han vil have os til at gå ind i det ukendte og i vores menneskelige natur, bliver vi bange. Vi kan ikke lide at gå ind på steder, hvor vi ikke er komfortable. Vi er ikke klar til at lide. Vi er ikke sikre på, hvordan vi skal håndtere det. Vi, som Simon, svarer undertiden Gud tilbage, måske frustreret, måske træt eller irriteret. “Mester, vi tøjede hele natten og tog ingenting! Men ved dit ord vil jeg nedslette netene. ” Tænk på sønnerne i Matt 21: 28-31 “Hvad synes du? En mand havde to sønner;og han gik til den første og sagde: ‘Søn, gå og arbejde i vingården i dag.’   Og han svarede: “Jeg vil ikke ‘; men bagefter omvendte han sig og gik. Og han gik til den anden og sagde det samme; og han svarede: “Jeg går, herre,” men gik ikke. Hvilke af de to gjorde hans faders vilje? ” Der har været tider i mit personlige liv, at jeg ikke ville gøre Guds vilje. Jeg var bange, og jeg holdt ved med at fortælle Gud, send en anden, oh Herre, jeg er et ondt dyr, uværdig at være i din nærhed. Jeg fortalte Gud, at jeg er sådan en synder, en skændsel for dig! Da Guds nåde endelig rørte mit hjerte, kunne jeg sige: “Gud, jeg overgiver mig selv til dig. Ligesom du kaldte Simon, en fisker til at bringe sjæle til dig, har du magt og autoritet til at bruge mig i, men du ønsker at bruge din tjener. “Fuglyret hadede dette. Han sendte sin fulde vrede over mig. Gud gav mig den nåde og jeg kunne gøre en “General Confession” med en Dominikanske præst. En generel bekendtgørelse eller “livsbevis”, som den hedder, er, når du fortæller alle de dybe, mørke synder, du har holdt tilbage. Måske kunne du ikke tilstå disse synder, fordi de er de mest skammelige eller modbydelige for Gud. Synder du har begået, at du gav djævelene bånd til at holde fast i dit liv. Gud, som er Herre og Mester i Universet, har magt til at bryde alle kæder. Gud, Helligånden, som trækker vejret ind i menneskets kød og bringer ham til liv, den samme Hellige Ånd, der bevæger sig over vandet, da verden blev skabt, vil genopleve alle de skjulte synder, der binder dig til den mørke side. Han vil give dig modet til at tilstå disse synder til præsten. CCC (katekisme af den katolske kirke) 208“I modsætning til Guds fascinerende og mystiske tilstedeværelse opdager mennesket sin egen ubetydelighed. Før den brændende busk tager Moses sine sandaler ud og slører hans ansigt i nærværelse af Guds hellighed. Før den trehellige hellige Guds herlighed råber Esajas: “Ve mig, jeg er gået tabt, for jeg er en mand af urene læber.” Før de guddommelige tegn, der blev udført af Jesus, udbrød Peter: “Gå fra mig, for jeg er en syndig mand, Herre.” Men fordi Gud er hellig, kan han tilgive den mand, der indser, at han er en synder foran ham: “Jeg vil ikke udføre min voldsomme vrede … for jeg er Gud og ikke mand, den Hellige i din Midte.” Apostlen Johannes siger ligeledes: “Vi skal … berolige vores hjerter for ham, når vores hjerter fordømmer os, for Gud er større end vores hjerter, og han ved alt.”

 

 

Gud, der giver disse udvalgte mænd autoriteten til at tilgive synder, når en præst giver dig absolution, er djævelernes kæder ødelagt. Gud har vundet dig tilbage fra helvete. Gud mest barmhjertige, Gud mest hellige har befriet dig, og når du er åben for hans vilje, kan han arbejde mægtig velsignelse i dine liv. Jesus arbejdede et mægtigt mirakel, når netene var fyldt med fisk. Det var fyldt med så meget fisk, at de kaldte en anden båd, og begge både sank næsten forsøger at komme tilbage til kysten.   Simon Peter vidste på det tidspunkt hvem Jesus var og kastede sig ned, han forstod, hvor synd han var. Vi er alle uværdige for Gud. Kun Gud kan give os barmhjertighed. Hvis vi er åbne for Guds ord, så kan vi ved sin barmhjertighed fri af ondskabet. Jesus sagde til Simon Peter: “Vær ikke bange”. Gud fortæller os ikke at frygte sin kærlighed og hans barmhjertighed. Nu skal du ikke få det snoet, det betyder ikke, at du tager Guds nåd for givet. Behandle ikke Gud som en person, der sælger citroner på en gade. Vi må altid huske, at Gud vil dømme os for hvert ord, der tales og enhver handling der er taget! Vi må ikke gå ud fra, at vi har gjort det til himlen. Vi må altid stræbe mod frelse. Gud ønsker, at vi skal være forenet med ham i hans kærlighed. Jesus valgte Simon sammen med Jakob og Johannes, Sebedees Sønner at opgive alt og følge ham. Når Gud ringer til dig, ignorerer du ikke opkaldet. Vær ikke som mig, der endelig svarede på Guds kald sent i livet. Det vil ikke være let, for djævelen skal snuble rundt og vente på dig at glide og springe på dig som et løve. Du vil tage et slag for Gud. Men udhold mine brødre og søstre.Abbot Anthony (Saint) i Egypten sagde: “Jeg så snare, at fjenden spredes ud over hele verden, og jeg sagde stønnende:” Hvad kan komme igennem fra sådanne snarer? “ Så hørte jeg en stemme sige til mig,”ydmyghed.” “   Dette er den sværeste dyd at tjene, men med Guds nåde kan det nås.   Lad os også påberåbe Guds Moder, Maria, for at vise os, hvordan man siger “Ja” til Gud.

 

 

Lad os bede,

 

Almægtige og evigt levende Gud, vi takker for ordet Givet, og at du sendte din Søn, Jesus ind i vores liv. Vi vil ved din vilje have tillid til, at du vil føre os, kastede de hårdeste dele af vores liv for at lære discipliner og nå et højere niveau af hellighed. Gennem Egyptens St. Anthony’s Forbedring og Vor Frue af Sorger, fører vi os til at acceptere din vilje og gøre den mission, der er foran os, gennem Kristus vor Herre, Amen!

 

Gud bevare,

 

Aaron JP

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: