Meditation 02/10/2019

Dagens evangeliets läsning börjar när Jesus är i Gennesarets sjö .   En folkmassa har samlat sig runt för att höra honom tala. Du märker att överallt Vår mästare går, människor söker alltid efter honom.Detta visar oss hur vi längtar efter Gud i vårt inre. Vi har denna enorma öppning i vårt hjärta. Vi försöker fylla den med tomma saker som ger tomma löften. Gud skapade oss för att ha ett särskilt förhållande med honom. Gud visar oss detta när Jesus närmade sig Simons båt. Jesus berättar att Simon drar ut en bit från stranden och han talar till publiken. Efter att Jesus predikat berättar han att Simon ska “lägga ut sig i djupet och låt ner dina nät för en fångst .” När Gud kallar oss för att göra ett uppdrag är han väldigt direkt med oss. Han vill att vi ska gå in i det okända och i vår mänskliga natur, vi blir rädda. Vi gillar inte att gå in på platser som vi inte är bekväma. Vi är inte redo att lida. Vi är inte säkra på hur vi ska hantera det. Vi, som Simon, svarar ibland gud tillbaka, kanske frustrerad, kanske trött eller irriterad.“Mästare, vi torkade hela natten och tog ingenting! Men med ditt ord kommer jag att släppa ner näten. ” Tänk på syndarna i Matteus 21: 28-31 “Vad tror du? En man hade två söner; och han gick till den första och sa: ‘Son, gå och arbeta i vingården idag.’   Och han svarade: “Jag vill inte”; men efteråt ångrade han sig och gick. Och han gick till den andra och sa detsamma; och han svarade: “Jag går, herre,” men gick inte. Vilket av de två gjorde hans faders vilja? ” Det har varit tider i mitt personliga liv att jag inte ville göra Guds vilja. Jag var rädd och jag fortsatte att berätta för Gud, skicka någon annan, herre, jag är ett ont, ovärderligt att vara i din närvaro. Jag sa till Gud att jag är en sådan syndare, en skam för dig! När Guds barmhärtighet äntligen rörde mitt hjärta, kunde jag säga: “Gud, jag överlämnar mig själv till dig. Precis som du kallade Simon, en fiskare för att ge dig själar, har du makt och auktoritet att använda mig i, men du vill använda din tjänare. “Fågeldjuret hatade detta. Han skickade sin fulla vrede över mig. Gud gav mig barmhärtighet och jag kunde göra en “General Confession” med en Dominikanska präst. En allmän bekännelse eller “livsbekännelse” som den kallas är när man berättar om alla de djupa mörka synder som du har hållit tillbaka. Kanske kan du inte bekänna dessa synder eftersom de är de mest skamliga eller äckliga framför Gud. Synder du har begått att du gav djävlarna banden att hålla fast vid ditt liv. Gud, som är Herre och Mästare i Universum, har befogenhet att bryta alla kedjor. Gud, den Helige Ande som andas livet i människans kött och bringar honom till liv, samma Helige Ande som rörde sig över vattnet när världen skapades, kommer att återuppliva alla de dolda synder som binder dig till den mörka sidan. Han kommer att ge dig modet att bekänna dessa synder till prästen. CCC (katekism av den katolska kyrkan) 208 “Mot bakgrund av Guds fascinerande och mystiska närvaro upptäcker mannen sin egen obetydlighet. Före den brinnande busken tar Moses ut sina sandaler och släpper sitt ansikte i närvaro av Guds helighet. Innan den trefaldiga gudens ära gråter, gråter Jesaja: “Ve mig, jag är förlorad, ty jag är en människa av orena läppar.” Innan de gudomliga tecknen som utfördes av Jesus, utropar Peter: “Gå ifrån mig, ty jag är en syndig man, Herre.” Men för att Gud är helig, kan han förlåta mannen som inser att han är en syndare framför honom: “Jag kommer inte att utföra min svåra ilska … för jag är Gud och inte människan, den Helige i din midte.” Aposteln Johannes säger också: “Vi ska … lugna våra hjärtan framför honom när våra hjärtan fördömer oss, ty Gud är större än våra hjärtan och han vet allt.”

 

 

Gud som ger dessa utvalda män myndigheten att förlåta synder, när en präst ger dig en absolution, är djävulens kedjor brutna. Gud har vunnit dig tillbaka från helgedomen. Gud mest barmhärtig, Guds mest Heliga har befriat dig och när du är öppen för hans vilja kan han arbeta mäktig välsignelse i dina liv. Jesus arbetade ett mäktigt mirakel när näten var fyllda med fisk. Det var fyllt med så mycket fisk att de kallade en annan båt och båda båtarna sjönk nästan försökte komma tillbaka till stranden.   Simon Peter visste på den tiden vem Jesus var och kastade sig, han insåg hur syndig han är. Vi är alla ovärdiga inför Gud. Bara Gud kan ge oss barmhärtighet. Om vi ​​är öppna för Guds ord, så kan vi, genom hans barmhärtighet, bli fri från ondskan. Jesus sade till Simon Peter: “Var inte rädd”. Gud säger oss att inte frukta hans kärlek och hans barmhärtighet. Nu får du inte det vriden, det betyder inte att du tar Guds nåd för givet. Behandla inte Gud som en person som säljer citroner på en gata. Vi måste alltid komma ihåg att Gud kommer att döma oss för varje ord som talas och alla åtgärder som vidtas! Vi bör inte anta att vi gjort det till himlen. Vi måste alltid sträva efter frälsning. Gud vill att vi förenas med honom i hans kärlek. Jesus valde Simon tillsammans med James och John, Sebedees söner att ge upp allt och följa honom. När Gud ringer dig, ignorerar du inte samtalet. Var inte som jag som äntligen svarade Guds ringer sent i livet. Det kommer inte bli lätt, ty djävulen kommer att snubbla runt och vänta på att du ska glida och springa på dig som ett lejon. Du kommer att ta ett slag mot Gud. Men uthåll mina bröder och systrar.Abbot Anthony (Sanktt) i Egypten sa: “Jag såg snördarna som fienden sprider ut över världen och jag sa att de stönade:” Vad kan komma igenom sådana strängar? “ Då hörde jag en röst som sa till mig,”ödmjukhet”. “   Detta är den svåraste dygden att tjäna, men med Guds nåd kan det uppnås.   Låt oss också åberopa Guds Moder, Maria, för att visa oss hur man säger “Ja” till Gud.

 

 

Låt oss be,

 

Allsmäktig och evig levande Gud, vi tackar för ordet Given och att du skickade din Son, Jesus till våra liv. Vi, av din vilja, litar på att du kommer att leda oss kastade de svåraste delarna av våra liv för att lära oss discipliner och nå en högre nivå av helighet. Genom Egyptens och Anthonys förlovning, Maria, led oss ​​att acceptera er vilja och göra det uppdrag som är före oss, genom Kristus, vår Herre, Amen!

 

Gud välsigna,

 

Aaron JP

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: