Meditasjon 02/10/2019

Dagens evangeliets lesing begynner når Jesus er i Gennesaretsjøen .   En mengde mennesker har samlet seg for å høre ham snakke. Du merker at overalt Vår mester går, folk søker alltid etter ham.Dette viser oss hvordan vi i vår indre vesen lengter etter Gud. Vi har denne store åpningen i hjertet vårt. Vi prøver å fylle den med tomme ting som gir tomme løfter. Gud skapte oss for å ha et spesielt forhold til ham. Gud viser oss dette når Jesus nærmet seg Simons båt. Jesus forteller Simon å trekke seg litt fra kysten og han snakker til mengden. Etter at Jesus forkynner, forteller han at Simon skal “sette seg ut i dypet og la ned nettene dine for en fangst .” Når Gud ringer oss til å gjøre oppdrag, er han veldig direkte med oss. Han vil at vi skal gå inn i det ukjente og i vår menneskelige natur, vi blir redd. Vi liker ikke å gå inn på steder som vi ikke er komfortable på. Vi er ikke klar til å lide. Vi er ikke sikre på hvordan vi skal håndtere det. Vi, som Simon, svarer noen ganger på Gud, kanskje frustrert, kanskje trøtt eller irritert.“Mester, vi tøyd hele natten og tok ingenting! Men ved ditt ord vil jeg la ned nettene. ” Tenk på sønnen i Matteus 21: 28-31 “Hva tror du? En mann hadde to sønner; og han gikk til den første og sa: ‘Sønn, gå og arbeid i vingården i dag.’   Og han svarte: ‘Jeg vil ikke’; men etterpå omvendte han seg og gikk. Og han gikk til den andre og sa det samme; og han svarte: ‘Jeg går, sir,’ men gikk ikke. Hvem av de to gjorde faren sin? ” Det har vært tider i mitt personlige liv at jeg ikke ville gjøre Guds vilje. Jeg var redd, og jeg fortsatte å fortelle Gud, sende noen andre, oh Herre, jeg er et ondt dyr, uverdig å være i din nærhet. Jeg fortalte Gud at jeg er en slik synder, en skam for deg! Da Guds nåde endelig rørte mitt hjerte, kunne jeg si: “Gud, jeg overgi meg selv til deg. På samme måte som du kalte Simon, en fisker å bringe sjeler til deg, har du makt og myndighet til å bruke meg i, men du ønsker å bruke din tjener. “Fårdyret hatet dette. Han sendte sin fulle vrede over meg. Gud ga meg barmhjertighet, og jeg var i stand til å gjøre en “General Confession” med en Dominikanske Priest. En generell bekjennelse eller “livsbevis” som den kalles, er når du forteller alle de dype, mørke synder du har holdt tilbake. Kanskje du ikke kunne bekjenne disse syndene fordi de er de mest skammelige eller ekkelt for Gud. Synder du har begått at du ga djevlene bånd til å holde fast i livet ditt. Gud, som er Herre og Mester i Universet, har kraft til å bryte alle kjeder. Gud, Den Hellige Ånd som puster livet i menneskets kjøtt og bringer ham til liv, den samme Hellige Ånd som beveget seg over vannet når verden ble skapt, vil gjenopplive alle de skjulte synder som binder deg til den mørke siden. Han vil gi deg motet til å bekjenne disse syndene til presten. CCC (katekisme av den katolske kirke) 208 “Oppdaget Guds fascinerende og mystiske nærvær, oppdager mannen sin egen ubetydelighet. Før den brennende busken tar Moses av seg sandaler og slår ansiktet sitt i nærvær av Guds hellighet. For den tres hellige Guds herlighet, gråter Jesaja: “Ve meg! Jeg er tapt, for jeg er en mann av urene lepper.” Før de guddommelige tegnene som Jesus utførte, utbrøt Peter: “Gå avsted fra meg, for jeg er en syndig mann, Herre.” Men fordi Gud er hellig, kan han tilgi mannen som skjønner at han er en synder foran ham: «Jeg vil ikke utføre min voldsomme vrede … for jeg er Gud og ikke mann, den Hellige i din midte.» Apostelen Johannes sier også: «Vi skal … forsikre våre hjerter for ham når våre hjerter fordømmer oss, for Gud er større enn våre hjerter, og han vet alt.»

 

 

Gud som gir disse utvalgte menn autoriteten til å tilgi synder, når en prest gir deg absolusjon, er djevelenes kjeder ødelagt. Gud har vunnet deg tilbake fra helvete. Gud mest barmhjertige, Gud Allhelgeste har befriet deg, og når du er åpen for hans vilje, kan han arbeide med mektig velsignelse i livet ditt. Jesus arbeidet et mektig mirakel da nettene var fylt med fisk. Det var fylt med så mye fisk at de kalte en annen båt, og begge båtene nådde nesten å prøve å komme tilbake til kysten.   Simon Peter visste på det tidspunkt hvem Jesus var og kastet seg ned, han skjønte hvor synd han var. Vi er alle uverdige for Gud. Bare Gud kan gi den barmhjertigheten til oss. Hvis vi er åpne for Guds ord, så kan vi, ved hans barmhjertighet, bli fri fra det onde. Jesus Sa til Simon Peter, “Vær ikke redd”. Gud sier at vi ikke skal frykte hans kjærlighet og hans barmhjertighet. Nå, ikke få det vridd, dette betyr ikke at du tar Guds nåde for gitt. Ikke behand Gud som en person som selger sitroner på en gate. Vi må alltid huske at Gud vil dømme oss for hvert ord som er talt og enhver handling som er tatt! Vi burde ikke anta at vi gjorde det til himmelen. Vi må alltid strebe mot frelse. Gud vil at vi skal være forenet med ham i hans kjærlighet.Jesus valgte Simon sammen med Jakob og Johannes, Sebedees sønner å gi opp alt og følge ham. Når Gud ringer deg, ikke ignorere anropet. Ikke vær som meg som endelig svarte Guds kall sent i livet. Det vil ikke være lett, for djevelen skal snuble rundt og venter på at du skal glide og hoppe på deg som en løve. Du vil ta et slag for Gud. Men uthold mine brødre og søstre. Abbot Anthony (Saint) i Egypt sa: “Jeg så snare som fienden sprer seg ut over hele verden, og jeg sa stønn:” Hva kan komme igjennom fra slike snarer? “ Da hørte jeg en stemme som sa til meg, “ydmykhet.” “   Dette er den vanskeligste dyden til å tjene, men med Guds nåde kan det oppnås.   La oss også påkalle Guds mor, Maria, for å vise oss hvordan vi sier “Ja” til Gud.

 

 

La oss be,

 

Allmektig og evig levende Gud, vi takker for ordet Gitt og at du sendte din Sønn, Jesus inn i våre liv. Vi, ved din vilje, stoler på at du vil føre oss, kastet de vanskeligste delene av våre liv for å lære disipliner og nå et høyere nivå av hellighet. Gjennom Egyptens St. Anthony’s innvielse og Vår Frue av sorg, Mary, fører oss til å akseptere din vilje og gjøre oppdraget som er foran oss, gjennom Kristus, vår Herre, Amen!

 

Gud velsigne,

 

Aaron JP

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: