Ben jij de volgende Matthew?

De roeping van Matthew
Mattheüs 9: 9-13. Terwijl Jezus verder ging, zag hij een man genaamd Matteüs zitten bij de tollenaar van de tollenaar. ‘Volg mij,’ zei hij tegen hem, en Matthew stond op en volgde hem. Terwijl Jezus aan het eten was in het huis van Mattheüs, kwamen veel tollenaars en zondaars met hem en zijn discipelen samen eten. Toen de Farizeeën dit zagen, vroegen ze zijn discipelen: “Waarom eet je leraar met belastingontvangers en zondaars?” Toen Jezus dit hoorde, zei hij: “Het is niet de gezond persoon die een dokter nodig heeft, maar degenen die ziek zijn. Maar ga en leer wat dit betekent: “Ik verlang naar genade, geen opoffering.” Want ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars. ‘
Iedereen kan gemakkelijk tegen zichzelf zeggen: “als Jezus mij riep, zal ik er klaar voor zijn om zijn discipel te worden.” Maar wees eerlijk tegen jezelf, zou je echt alles kunnen opgeven om Christus te volgen? Laten we het fysieke materiaal zoals geld of roem of materiële zaken opgeven. Er zijn veel voorbeelden van mannen en vrouwen die armoede hebben gekozen om de Heer te dienen. Het moeilijkste om op te geven is controle. We kunnen ja zeggen, ik vertrouw op de Heer, maar …. we willen graag controle hebben over het stuurwiel. Ik denk dat dit het engste is om te doen. Het is de menselijke natuur om ergens controle over te willen hebben. Wat je drinkt of eet. Wat u van plan bent te doen met uw gezin, tijd op het werk, enz. Ons leven van vandaag draait om tijd en controle. Het is een deel van het leven geworden.
Sta me toe deze passage stuk voor stuk af te breken. Ik wil me concentreren op de reactie van Jezus. We weten en geloven dat hij degene is die door God de Vader is gezonden. We weten dat hij in deze tijd door Israël gaat om het Goede Nieuws te prediken en mannen oproept om hem te volgen. Terwijl Jezus liep en deze man vanuit de verte zag, wat denk je dat de reactie van de meester was? Was hij zo walgelijk van zo’n man? Belastingontvangers waren niet goed zoals door de gemeenschap, omdat ze gezien werden het verzamelen van geld voor de Romeinse bezetters. Nee, Jezus wist al in zijn hart dat Matthew het onwaardig vond om God te volgen. Jezus Christus begon bij deze man met liefde en mededogen. Hij liep met liefde naar Matthew en wilde hem in zijn schoot brengen. Matthew heeft misschien zo’n krachtige, onverklaarbare persoon gevoeld die op het punt stond te spreken. Ik kan me voorstellen dat hij misschien diep in de kern van zijn hart wist dat God op het punt stond te spreken. De kracht van Christus stond op het punt aan deze zondaar getoond te worden. Jezus sprak zich uit en zei: “Volg mij”. Matthew vroeg Jezus niet: “Wie ben jij?” “Waarom zou iemand moeten volgen die ik niet eens ken?” Hij had honderd verschillende redenen kunnen verzinnen om deze man uit te dagen. Hij deed het niet. Hij stond op en verliet zijn post en liep achter hem aan.
Matthew nodigde Jezus uit in zijn huis. Afhankelijk van welke film van deze scène je in je leven hebt bekeken, weet je al dat de Farizeeën hier al over klagen. “Hoe kan deze man, die zichzelf een rabbijn noemt, eten en drinken met deze mensen?” Deze “onwaardige, vervelende mensen”. Kent u enige “Farizeeën” in uw leven? Heb je iemand ontmoet die oordelende, zichzelf beschreven rechtschapen mensen zijn die beter zijn dan degenen die niet op hun niveau zijn? Ze zouden zelfs jaloers kunnen zijn, omdat Jezus met zondaars ging eten in plaats van degenen die “volmaakt en rechtvaardig” zijn. Wat doet Jezus? Hij hoort dit en bestraft ze. Matthew voelde zich zo nederig dat deze grote leraar hem zou bellen, hij bood Jezus het allerbeste aan. Hij bood het beste eten, de beste drankjes, de beste stoel in huis. Hoe hoog was een eer die hij Jezus liet zien.

Jezus zei dat hij niet kwam om de rechtvaardigen te roepen, maar zondaars tot bekering. De eerste stap is om alles over te geven aan God. Je moet echt voor jezelf sterven, in andere om open te staan ​​voor het woord van God. We moeten leren los te laten van de dingen die we het meest vrezen. We kunnen verbaal zeggen: “Ik geef mijn leven aan jou over”, maar als je je niet overgeeft met je hart, dan zit je vast. Je kunt echte vrijheid niet ervaren. Na het beantwoorden van de roep van de Heer, nodig je Jezus uit in je hart en leven, je staat verse genaden uit de hemel toe om je hart te bereiken en in staat te zijn om de Schepper in jou te laten werken. We zijn allemaal ziek. Het hoeft geen lichamelijke ziekte te zijn, maar een geestelijke ziekte. Wanneer we een ziekte in onze ziel hebben, lijden ons lichaam en geest. We kunnen niet openstaan ​​voor de stem van de Heilige Geest, en het maakt het heel moeilijk om God te horen die je roept. De “genade” die Christus de Farizeeën vertelt, is het geestelijk welzijn van zijn schepping. Genade kan in vele vormen worden getoond. Van het voeden van de hongerigen, het naakt kleden of het financieel helpen van mensen in nood, we hebben dagelijks de gelegenheid om Christus na te doen in ons dagelijks leven.
Ik voelde deze roeping drie dagen geleden dieper. God heeft me naar deze reis geleid. Net als het schillen van een ui, heeft hij me mijn hele leven al afgepeld. Meer recentelijk in 2016 tot nu toe. De Heer beukte me met genade. Na twee dagen in het Heilig Sacrament doorgebracht te hebben, kon God het glas van mijn hart breken, waardoor ik hem echt kon volgen en gehoorzaam kon worden in zijn roeping voor mijn persoonlijke roeping. Broeders en zusters, we moeten niet langer vasthouden aan de dingen die we niet kunnen beheersen. Als we echt perfect willen zijn, kruisig jezelf dan aan God en zal hij zijn licht op je hart en ziel laten zien. Alleen door God, zal zijn glorie worden gerealiseerd. Laat hem je gebruiken als een instrument als St. Paul, zoals St. Matthew. We zijn allemaal onwaardige wezens, maar met de genade van Christus kan hij ons gebruiken om de boodschap over het evangelie over de hele wereld te verspreiden. Voor de bekering van zielen en de redding van andere mensen. Wees sterk en zoals Matthew, beantwoord de oproep en kijk niet terug naar mijn broers en zussen. Kijk niet achterom!
Het beste,
Aaron J

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: