Meditasjon 2-17-2019

I dagens evangeliets lesing kom Jesus ned med alle sine tolv disipler og begynte å preke en stor mengde mennesker.

 

“Salig er du fattig, for Guds rike er din.”

 

Jesus snakker ikke om fysisk fattigdom, men fattigdom i våre hjerter, det er en intern overgivelse til verdens ting og ønsket om å følge Gud. For når vi ønsker Gud, betyr det ikke noe som skjer etter at vi søker et mye høyere mål, målet om å være med Gud og å elske ham for all evighet.

 

“Salig er du som sulter nå, for du skal bli fornøyd.”

 

Før menneskets fall ble våre sjeler forenet med våre kropper i harmoni, og vi hadde en perfekt harmoni med Gud. Etter høsten mistet vi denne forbindelsen med Gud og fra den tiden fremover har vi dette indre ønske eller “sult” å bli fylt med den mest perfekte fred. Den perfekte enhet med Gud. Det bygger opp fra vårt ønske om å følge Gud. Vi fyller den med slike tomme ting som vi pleier å se på feil steder.Gud vil fylle den tomheten. Bare han har makt til å tilfredsstille det dype ønske du har i ditt liv, som er perfekt enhet med ham.

 

“Salig er du som gråter nå, for du skal le.”

 

Jesus snakker om lidelse som vi opplever. Vi lider av ting som noen ganger kan virke utenfor menneskelig styrke. Den smerten kan være et barn, som falt bort fra kirken eller noen som er narkotikaavhengige.Vi kan til og med føle oss som Job, som forsøker å leve et hellig liv, og alt ser ut til å gå galt. Det er når vi er i svakeste, at Guds kraft er den sterkeste. Som St. Paul sier, må vi fortsette å løpe for å fullføre løpet. Hold deg fokusert fordi denne tiden er kort, så når vi klamrer seg til Gud til slutten, kan vi stole på at Gud vil heve oss hvis vi har forsøkt å leve et helliges liv.

 

«Salig er du når menn hater deg, og når de utelukker deg og fornærmer deg og kaster ut ditt navn som ondt, på grunn av Menneskesønnen!   Gled deg i den dagen og hør av glede, for se, din lønn er stor i himmelen; for så gjorde deres fedre til profetene. “

 

Jesus vet at du bor i verden, men du er ikke en del av verden. Denne jorden er en slagmark. Når du arbeider mot din frelse, vil verden ikke at du elsker Gud. De vil at du skal fokusere på din egen lykke og gjøre deg til en “gud”. Hvis du ikke er en del av mengden, vil du bli forfulgt og lide store ting. De vil beskylde deg for alle slags onde og fornærmelser. De vil selv hevde livet ditt. Men hvis du står på bakken og proklamerer Jesus som din Herre og frelser. Du vil motta nåde fra Den Hellige Ånd for å vitne før konger og herskerne. Nå er det på tide å be om at nådene skal være verdige til å dø i nådens tilstand. Å være fast i troen på den ene, sanne Gud. Gud og hele himmelen venter på deg. Det er et sted for deg hvis du velger Gud.

 

«Men ve deg som er rike, for du har fått din trøst. Ve du som er full nå, for du skal hungre. Ve du som ler nå, for du skal sørge og gråte. Ve deg, når alle menn snakker godt om deg, for så gjorde deres fedre til de falske profetene. “

 

Jesus advarer de som velger verden over ham. Den som ikke følger budene, de som har gitt seg over til vitser og synder. De som følger falske trosretninger og de som trakter på sin medmenneske for å hevde det aller beste for seg selv. Den hjerteløse og den ugudelige vil lide en fryktelig død, hvis de ender i helvete. Personen blir påminnet resten av evigheten, hvorfor de endte der. De vil lide ufattelige plager. De vil bli torturert av djevler og vil aldri igjen vite fred. De som oppfordrer deg i livet ditt og forteller deg at du gjør det rette og bare bryr deg om deg selv og ingen andre, leder deg til helvete.   Gud sender sin hjelp, han sender folk for å få deg til å snu seg. Han vil til og med sende en sykdom inn i livet ditt for å endre dine veier før du dør. Men til slutt må du bestemme om du vil velge Gud eller ikke.

 

La oss be,

 

Gud mest barmhjertige, jeg ber deg om nåden å være lei meg for min syndighet. Bryt onde kjeder i mitt liv for at jeg kan vende om og frelse min sjel. Hjelp meg til å være mer nyttig for naboen min. La meg gi til de fattige, hjelpe de svake, beskytte de uskyldige og hjelpe meg mot lyset. Jeg ber om forkynnelsen av vår Frue av Guadalupe, Mary Queen of Heaven and Earth, for å veilede meg på den smale stien av livet, for å nå himmelens porter og ha en fredelig og glad død. Vi spør dette i ditt mektige navn, Amen!

 

Gud velsigne,

 

Aaron JP

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: