Meditation 2-17-2019

I dagens evangeliets läsning kom Jesus ner med alla sina tolv lärjungar och börjar prata med en stor folkmassa.

 

“Välsignad är du den stackars, ty Guds rike är din.”

 

Jesus talar inte om fysisk fattigdom, utan fattigdom i våra hjärtan, det är en intern övergivelse till världens saker och viljan att följa Gud. För när vi önskar Gud, spelar allting som händer, ingen roll eftersom vi söker ett mycket högre mål, målet att vara med Gud och att älska honom för all evighet.

 

“Välsignad är du som hungrar nu, ty du kommer att bli nöjd.”

 

Före människans fall var våra själar förenade med våra kroppar i harmoni och vi hade en perfekt harmoni med Gud. Efter hösten förlorade vi den förbindelsen med Gud och från den tiden framåt har vi denna inre lust eller “hunger” för att bli fylld av den mest perfekta freden. Den perfekta enheten med Gud. Det bygger upp från vår vilja att följa Gud. Vi fyller den med tomma saker som vi brukar se på fel ställe.Gud vill fylla den tomheten. Endast han har befogenhet att tillfredsställa den djupa önskan som du har i ditt liv, vilket är fullkomlig enhet med honom.

 

“Salig är du som gråter nu, för du ska skratta.”

 

Jesus talar om lidande som vi upplever. Vi lider av saker som ibland kan verka utanför mänsklig styrka. Den smärtan kan vara ett barn, som föll bort från kyrkan eller någon som är narkotikamissbrukare. Vi kanske kanske känner som Job, som försöker leva ett heligt liv, och allt verkar gå fel. Det är när vi är svagaste, att Guds kraft är den starkaste. Som Paulus säger måste vi fortsätta springa för att avsluta loppet.Håll dig fokuserad på att den här tiden är kort, så när vi klamrar till Gud till slutet, kan vi lita på att Gud kommer att lyfta oss om vi har strävat efter att leva ett helhelmest liv.

 

“Välsignade är du när män hatar dig, och när de utesluter dig och förskingrar dig och utplånar ditt namn som ondskan, på grund av Människosonen!   Gläd dig i den dagen och skryt av glädje, ty se, din lön är stor i himlen; för så gjorde deras fäder till profeterna. “

 

Jesus vet att du bor i världen, men du är inte en del av världen. Denna jord är en slagmark. När du arbetar mot din frälsning vill världen inte att du älskar Gud. De vill att du ska fokusera på din egen lycka och göra dig till en “gud”. Om du inte är en del av publiken kommer du att bli förföljd och lida stora saker. De kommer att anklaga dig för alla slags onda och förolämpningar. De kommer även att hävda ditt liv.Men om du står din mark och proklamerar Jesus som din Herre och frälsare. Du kommer att få nåd från den Helige Ande att vittna inför kungar och härskare. Nu är det dags att be om att graderna är värdiga att dö i nådens tillstånd. Att vara fast i troen på den ena, sanna Gud. Gud och hela himlen väntar på dig. Det finns en plats för dig om du väljer Gud.

 

“Men ve du som är rik, ty du har fått din tröst. Ve den som är full nu, ty du kommer att hungra. Ve du, som skrattar nu, ty du skall sörja och gråta. Ve dig, när alla män talar väl om dig, för så gjorde deras fäder mot de falska profeterna. “

 

Jesus varnar de som väljer världen över honom. Den som inte följer buden, de som har givit sig över till laster och synder. De som följer falska trossamfund och de som trampar på sin medmänniska för att hävda det allra bästa för sig själva. De hjärtlösa och de ogudaktiga kommer att drabbas av en hemsk död, om de hamnar i helvetet. Personen kommer att påminnas om resten av evigheten, varför de slutade där. De kommer att drabbas av ofattbara plågor. De kommer att torteras av djävlar och kommer aldrig att känna igen fred. De som uppmuntrar dig i ditt liv och säger att du gör rätt sak och bara bryr dig om dig själv och ingen annan, leder dig till helvetets portar.   Gud skickar sin hjälp, han skickar folk för att få dig att vända dig. Han kommer även att skicka en sjukdom i ditt liv för att förändra dina vägar innan du dör. Men i slutändan måste du bestämma om du väljer Gud eller inte.

 

Låt oss be,

 

Gud barmhärtig, jag ber dig om nåd att vara ledsen för min syndighet. Bryt ondska kedjorna i mitt liv så att jag kan vända mig och rädda min själ. Hjälp mig att vara mer hjälpsam till min granne. Låt mig ge till de fattiga, hjälpa de svaga, skydda de oskyldiga och hjälpa mig mot ljuset. Jag ber om vår Lady of Guadalupes förlovning, Mary Queen of Heaven och Earth, att styra mig på den smala vägen för livet, för att nå himmelens portar och ha en fredlig och glädjande död. Vi frågar detta i ditt mäktiga namn, Amen!

 

Gud välsigna,

 

Aaron JP

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: