Meditasjon # 1 10/21/2018

Nittiende søndag i vanlig tid
Første lesing: IS 53: 10-11
Salmer: PS 33: 4-5, 18-19, 20, 22
2. lesing: HEB 4: 14-16
Evangelium: MK 10: 35-45
Må Guds velsignelse Faderen, hans sønns nåde og den hellige ånds brennende kjærlighet være over deg!
Når vi går til vår tilbedelsessted i dag, må vi spørre sin mor, den hellige salighet av himmel og jord og alle de hellige som skal hjelpe oss til å være fokus på tilbedelse av Gud. La oss forlate vårt daglige liv bak når vi åpner våre hjerter for å høre hans hellige ord.
Den første lesningen er fra profeten Jesaja. Det hellige ord av gud er skrevet i typologi. Det betyr at Gammel Testamente av Gud er knyttet til Det Nye Testamentet, som er gått ned fra Kristus til disiplene. Her snakker profeten Jesaja om Kristus, som vil tilfredsstille sin Far ved å akseptere sin død, hans død på korset. Vikten av verdens synd er på ham. Han er det unblemished lammet, som blir tilbudt av ypperstepresten å vaske bort menneskehetens synder. Dette er mest gledelig for Gud, for bare han kan bringe den nye pakt til å gjenopprette forholdet mellom Gud og mennesket. Etterkommerne er kirken. Gjennom Jesu Precious Blood vil hans kirke vokse og spre seg over hele verden. Mange vil dø for Jesu navn. Deres offer vil vitne til troen og gi flere sjeler til den allmektige gud.
I den andre lesningen forteller Paulus at hebraerne at Jesus, som er Guds Sønn, gikk gjennom dette livet for å sitte på sin trone. Han har opplevd hver eneste fristelse på grunn av sin menneskelige natur, men synd han ikke. Han kom til å dø for oss. Hans barmhjertighet er åpen, og han er klar til å akseptere alle. Vi må stole på ham i vårt daglige liv. For mot og styrke kommer fra ham. Gud er den eneste som kan gi helliggjørende nåde (http://ccc.usccb.org/flipbooks/catechism/index.html#488) CCC 2023 Helliggjørende nåde er den gratuitøse gave av sitt liv som Gud gjør til oss; Den er infundert av Den Hellige Ånd i sjelen for å helbrede den av synd og å hellige den.
Evangelieavlesningen, vi leser at James og hans bror John prøver å spørre Jesus om en spesiell forespørsel. De vil sitte på høyre og venstre side av Jesus. Men kongen spør dem: “Du vet ikke hva du spør. Kan du drikke koppen jeg drikker eller bli døpt med dåpen som jeg blir døpt med?” De begge svarer at vi kan. Jesus sier da til dem at de vil oppleve det, men å velge hvem som er til venstre for ham, for det er allerede forberedt. Har du kjørt inn i folk som tenker til seg selv “Nå som jeg er en eukaristisk minister eller en ledende hjelper i kirken, eller jeg jobber på biskopskontoret, fortjener jeg det beste. Jeg har gitt så mye til Kirken, så jeg bør belønnes? “Nei, mine brødre og søstre, vi må forbli ydmyke. Vi må ikke se på jordiske skatter eller bygge dem opp her. Vi må bygge vår skatt i himmelen. Jesus sa i stedet, den som ønsker å være stor blant dere, skal være din tjener; Den som ønsker å være første blant dere, vil være en slave av alle. For Menneskesønnen kom ikke for å bli tjent, men å tjene og gi sitt liv som løsepenger for mange. “Jesus er Kongen av konger, men i sin jordiske ydmykhet vil han at vi skal huske de mindre heldige. Er dere tjener i kirken for deg selv eller for Gud? Vi alle har en fallen natur og romerne 3:23 “for alle har syndet og mangler Guds herlighet” Må vi alltid sette Gud først før alle andre.
La oss lukke med denne bønnen,
Gud, vi takker for at du har gitt oss ditt mest dyrebare ord. Uten evangeliet vil vi være som tapte barn som går rundt. Takk for at du tok oss for hånden og ga oss din mor Mary. Må hennes mors kjærlighet dekke oss med sin varme og lede oss til deg, Herre Jesus. St. Stephen, du som døde som forsvarer troen, kan vi spørre Den Hellige Ånd for mot å snakke sannheten og å kunne lytte til den Allmektige Guds stemme i våre hjerter. Med rosenkransen i våre hender og Guds evige ord i våre hjem, kan vi spre evangeliet til jordens ypperste rekkevidde. Amen!
Velsignet alltid,
Aaron J.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: